Naftos ir suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalų operatorės „Klaipėdos naftos" (KN) akcininkai visuotiniame susirinkime priėmė sprendimą dėl laivo-saugyklos su išdujinimo įranga (FSRU) „Independence“ įsigijimo ir įsigijimo sąlygų, kurios buvo numatytos nuomos sutartyje.
„Terminalas nuo pat veiklos pradžios pateisino savo vardą ir siektą tikslą – šiandien esame užsitikrinę nepriklausomybę nuo rusiškų dujų adatos, sėkmingai diversifikavę tiekimo rinkas ir galime apsirūpinti gamtinėmis dujomis iš viso pasaulio. Dabartinių geopolitinių įtampų kontekste energetinis saugumas ir nepriklausomybė įgauna dar didesnės reikšmės, tad sprendimas įsigyti laivą-saugyklą yra svarbus ir reikalingas sprendimas, užtikrinsiantis strateginių energetikos siekių įgyvendinimą”, – sako energetikos ministras Dainius Kreivys.
SGD terminalo laivas-saugykla „Independence“ nuo 2014 metų nuomojamas iš Norvegijos kompanijos „Höegh LNG“, kuri 2012 m. laimėjo tarptautinį laivo-saugyklos tiekimo viešąjį pirkimo konkursą.
Kaip numatyta Suskystintųjų gamtinių dujų terminalo įstatyme, SGD terminalo operatorius pasirenka ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą laivo-saugyklos įsigijimui ir iki 2024 m. gruodžio 31 d. nuosavybės teise įsigyja laivą-saugyklą su išdujinimo įranga bei tampa jo valdytoju. Terminalo veikla užtikrinama iki 2044 m. gruodžio 31 d.
SGD ilgalaikio tiekimo užtikrinimo projektas, kurio svarbiausia dalis – SGD laivo-saugyklos įsigijimas, –padeda stiprinti valstybės energetinį saugumą ir savarankiškumą, užtikrinant galimybę alternatyviais būdais patenkinti šalies dujų poreikį, garantuoti patikimą elektros energijos gamybą.
„SGD terminalo kuriama nauda – daugiau nei akivaizdi. Mūsų atlikta kaštų ir naudos analizė rodo, kad eksploatuodama SGD terminalą Lietuva, priklausomai nuo dujų kainos ir vartojamo dujų kiekio, kasmet sutaupo apie 140-150 mln. eurų dujų vartotojams. Be minėtos ekonominės naudos yra daugiau nei akivaizdu, kad be šios infrastruktūros mūsų pramonė ir vartotojai patirtų ne tik potencialius ekonominius nuostolius dėl galimų kainų manipuliacijų iš Rusijos, bet ir turėtų prisiimti tiekimo patikimumo ir veiklos tęstinumo rizikas. Šiuo metu pasaulio, tarp jų ir Europos didžiosios valstybės, atsisuka į SGD terminalus kaip vieną iš pagrindinių energetinio saugumo garantų. KN turėdama unikalias kompetencijas ir patirtis eksploatuojant bei vystant tokio tipo terminalus pasaulyje, gali sėkmingai išnaudoti šias kompetencijas prisidedant tiek prie papildomos vertės generavimo savo akcininkams, tiek prie kitų šalių tvaresnio ir saugesnio apsirūpinimo energija“, – sako KN generalinis direktorius Darius Šilenskis.
Siekdama rasti ekonomiškai naudingiausią FSRU sprendinį, 2021 m. KN atliko rinkos tyrimą bei tarptautinę viešojo pirkimo procedūrą. Viešojo pirkimo procedūros metu potencialūs tiekėjai iš esmės pripažino negalintys pasiūlyti ekonomiškai naudingesnio sprendinio nei turima FSRU „Independence" išpirkimo opcija.
Akcininkams priėmus sprendimus dėl FSRU „Independence" išpirkimo, KN turi informuoti „Höegh LNG“ apie savo sprendimą pasinaudoti FSRU „Independence“ išpirkimo opcija per nuomos sutartyje numatytą laiko tarpą, kuris baigiasi 2022 m. gruodžio mėnesį. Pirkimo sutartis turėtų būti sudaryta ne vėliau nei iki 2024 m. gruodžio mėnesio. Taip pat dar šiemet planuojama priimti papildomus sprendimus, susijusius su laivo valdymu ir registravimu.
2021 m. per Klaipėdos SGD terminalą importuota 62 proc. viso į rinkas patiekto dujų kiekio, skirto Lietuvos, Baltijos šalių ir Suomijos vartotojams. Daugiausiai gamtinių dujų per infrastruktūrą Klaipėdoje praėjusiais metais buvo importuota iš JAV.
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos nuotrauka