Lygiai prieš du dešimtmečius Aleksoto oro uosto pagrindinis pakilimo takas kelioms dienoms tapo kompanijos Audi saugaus vairavimo mokyklos (SVM) autodromu. 1998-aisiais ne tik pirmą kartą šalies automobilizmo istorijoje jau turintiems vairuotojų pažymėjimus buvo pasiūlyta pasimokyti užbėgti už akių galimiems nemalonumams susidūrus su akvaplanavimo efektu, prireikus posūkyje stabdyti, stengiantis išvengti staiga pasirodžiusios kliūties, kaip elgtis sprogus padangai ir t. t., bet ir importuota pati verslo idėja – padėti geriau pažinti ir prisijaukinti galingą techniką.
Akademijų evoliucija
Audi vairavimo įgūdžių šlifavimo stovyklas Lietuvoje rengė trejus metus. Vėliau, pasikeitus šios markės automobilių atstovybės šeimininkams, keletas mokymų buvo surengta Norvegijoje. Tačiau visų importinių mokymų kainos buvo itin didelės, todėl pasinaudoti pasiūlymais tobulinti vairavimo įgūdžius galėjo labai nedaug žmonių.
Šią problemą pirmieji išspręsti pasišovė BMW ambasadoriai Lietuvoje. Krasta Auto strategai kartu su automobilių sporto renginių organizatoriumi Promosportas įkūrė BMW vairavimo akademiją, kurios instruktoriais įdarbino garsiausius lenktynininkus ir trenerius. Per kelerius metus vairavimo akademijų, pagal panašią metodiką siūlančių automobilininkams tobulinti įgūdžius, atsirado tiek, kad visas net būtų sunkoka išvardyti. Tačiau vienos jų akivaizdžiai nesusitvarkė su vadybos iššūkiais, kitų mokytojams greičiausiai pritrūko kompetencijos, nuo trečių nusisuko klientai, dar kitoms tokia veikla paprasčiausiai atsibodo.
Faktas tas, kad ligi šiol vienintelė BMW vairavimo akademija sugebėjo išlikti gyvybinga, o kitą nišą pasirinkusi Porsche Driving vairavimo mokykla per trejetą metų veiklos net sugebėjo išplėsti savo programą. Čia dirbantis žiedinių lenktynių meistras Robertas Kupčikas ambicingiausius benzingalvius pakvietė į Porsche Racing Academy.
„Mūsų koncepcija – individualios ar itin mažoms grupėms organizuojamos vairavimo įgūdžių šlifavimo pratybos. T. y. neturime Porsche nuleistos programos, bet analizuojame kiekvieno konkretaus žmogaus vairavimo stilių, padedame jam suvokti daromas klaidas ir jas ištaisyti. Kai dirbama su dviem trim klientais, jiems tenka optimalus praktinio vairavimo krūvis, būna pakankamai laiko padiskutuoti ir panarstyti draugų daromus liapsusus, kuriuos dažniausiai kartoja daugelis“, – dėsto R. Kupčikas.
Optimistiškiausia šuolio iš gatvės į profesionalų automobilių sportą kaina – maždaug 5 000 eurų.
D. Jonušio receptas
Ilgiausiai ir, ko gero, sėkmingiausiai veikiančios BMW vairavimo akademijos vadovas Darius Jonušis laikosi visiškai kitokios strategijos.
„Mes niekada nežadėjome savo klientų padaryti lenktynininkais. Per porą dienų, kiek trunka įprastos pratybos, to pasiekti neįmanoma, tačiau išmokyti žmones laiku atpažinti pavojus ir jų išvengti, tikrai galima. Juo labiau kad kai kada tiesiog reikia padėti atrasti technikos galimybes ir jas teisingai išnaudoti. Nuosekliai laikėmės šios nuostatos visus 15 BMW vairavimo akademijos gyvavimo metų, todėl galima daryti prielaidą, kad būtent tai yra patrauklu. Juo labiau kad absoliuti dauguma automobilio valdymo principų yra universalūs, nepririšti prie jokio gamintojo“, – sako D. Jonušis.
Kitas svarbus dalykas, darantis įspūdį akademijos pratybas pasirinkusiems žmonėms, – instruktoriai padeda kiekvienam asmeniškai atrasti jų galimybių (dažniausiai jos būna gerokai pervertinamos) ribas, todėl neretai po mokymų sesijos namo grįžtama pastebimai ramesniu tempu, nei prieš gaunant žinių injekciją ir surengiant improvizuotus vairavimo egzaminus ant ledo ar oro uoste.
Lrt.lt