Šiais mokslo metais specialią elektroninę platformą – „Patyčių dėžutę“ – yra įsidiegusios 233 mokyklos. Ši platforma, kurioje anonimiškai ir greitai galima pranešti apie patyčias mokykloje ar už jos ribų, sulaukia vis didesnio ugdymo įstaigų dėmesio. Vien per karantiną pavasarį šią nemokamą platformą įsidiegė 78 mokyklos. „Patyčių dėžutę“ nemokamai gali įsidiegti kiekviena mokykla nuo pernai rudens.
„Patyčių dėžutė“ sudaro galimybes mokytojams, mokiniams ir tėvams anonimiškai pranešti apie patyčias ar kitokį smurtinį elgesį mokykloje, operatyviai reaguoti, nustatyti tikrąjį patyčių mastą mokykloje ir priimti tinkamus sprendimus, kaip jį sumažinti, gerinti emocinį klimatą“, - sako švietimo, mokslo ir sporto ministras Algirdas Monkevičius.
Elektroninė platforma supaprastina pranešimo apie patyčias būdą, užtikrina anonimiškumą. Pagalbą nukentėjusiesiems nuo patyčių gali suteikti ir mokyklos, ir savivaldybių pedagoginių psichologinių tarnybų specialistai.
Šiaulių „Rasos“ progimnazija buvo viena iš šešių mokyklų, kurios pirmosios išbandė „Patyčių dėžutę“, ir iki šiol sėkmingai ją taiko.
„Šio įrankio mums kaip tik ir trūko, – sako Šiaulių „Rasos“ progimnazijos direktorė Diana Tamutienė. – „Patyčių dėžutė“ yra tarsi jungtis tarp vaiko noro pasisakyti ir jo nedrąsos, leidžianti ir neišdrįstančiam vaikui išdrįsti ir išsisakyti. Kad „Patyčių dėžutė“ sėkmingai veiktų, svarbus ir komandinis darbas, ir mokyklos vadovo palaikymas. Kai gauname informaciją, kuri dažnai būna konfidenciali, pirmiausia aptariame ją trise: mokyklos direktorė, psichologė ir socialinė pedagogė. Į komandą įeina ir skyrių vedėjos – budime pasiskirsčiusios dienomis. Taip, tai papildomas darbas, bet „Patyčių dėžutė“ išsprendžia daug problemų. Kartais vaikui kažkas atrodo kaip didelis rūpestis, neleidžiantis ramiai miegoti (vienas vaikas į dėžutę parašė antrą valandą nakties), o, pasirodo, kad suaugęs žmogus jam gali greitai pagelbėti. Jaučiame, kad situacija mokykloje dabar labai pasikeitė, patyčių itin sumažėjo, tapo saugiau, galbūt prisideda ir tai, kad trečius metus progimnazijoje įgyvendiname socialinio ir emocinio ugdymo projektą“.
Pasak Lietuvos moksleivių sąjungos prezidentės Saros Aškinytės, „Patyčių dėžutė“ yra puiki platforma spręsti gilesnes problemas mokyklos, gerinti psichosocialinę aplinką. „Matome, kad patyčių ir smurto problema Lietuvos mokyklose yra vis dar gyva, tad tokios priemonės, kaip „Patyčių dėžutė“ padeda moksleiviams nebijoti spręsti egzistuojančias problemas. Svarbu keisti visuomenės požiūrį į psichologinį smurtą, drįsti kreiptis pagalbos, kalbėti apie tai garsiai ir aktyviai reaguoti į vykstančias patyčias. Būtent „Patyčių dėžutė“, moksleivių akimis, yra patogi, saugi ir tinkama platforma siekti teigiamo pokyčio“, – sako S. Aškinytė.
„Patyčių dėžutę“ inicijavo programos ,,Kurk Lietuvai“ dalyvės, ji pradėta diegti mokyklose praėjusiais metais suvienijus šios programos, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos, savivaldybių pedagoginių psichologinių tarnybų specialistų jėgas.
Mokytojai nuotolinių mokymų platformoje www.reaguok.lt gali pasimokyti, ką daryti, kaip reaguoti konkrečiais patyčių atvejais. Nemokami interaktyvūs mokymai suskirstyti į 19 temų ir papildyti ekspertų vaizdo paskaitomis. Mokymų pabaigoje išduodamas baigimo pažymėjimas. Platformoje taip pat pateikiama metodinė medžiaga, atsakymai į dažniausiai kylančius klausimus, atvejų analizės, pamokų planai, naudingi kontaktai ir literatūra.
„Patyčių dėžutę“ galima atsisiųsti iš Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos puslapio
https://www.smm.lt/web/lt/patyciu-dezute
LMJC nuotrauka