Teisėsaugos ir žiniasklaidos akiratyje atsidūrusios didžiausios valstybės įmonės „Lietuvos geležinkeliai“ naujuoju vadovu paskirtas naftos ir SGD krovos bendrovės „Klaipėdos nafta“ generalinis direktorius Mantas Bartuška, kuris kartu su dabartiniu susisiekimo ministru Roku Masiuliu yra dirbęs vienoje komandoje, „Klaipėdos naftai“ įgyvendinant suskystintų gamtinių dujų terminalo projektą. M.Bartuška sako tikįs, kad jam pavyks paversti „Lietuvos geležinkelius“ skaidria įmone.
Naujai paskirtai bendrovės valdybai vadovauja nepriklausomas ekspertas ir buvęs energetikos viceministras Romas Švedas. Jie paskirti pirmajame įmonės valdybos posėdyje penktadienį. Tai pirmas kartas nepriklausomos Lietuvos istorijoje, kai naujas ministras taip greitai - per 3 dienas - pakeičia valstybės valdomos įmonės vadovybę.
R.Masiulis: „Lietuvos geležinkeliai“ turi būti skaidrumo ir geros praktikos pavyzdys
„Pirmoji užduotis M.Bartuškai yra atlikti pilną teisinį ir finansinį auditą, sutvarkyti viešuosius pirkimus, bendradarbiauti su teisėsauga ir „Lietuvos geležinkelius“ paversti tokia įmone, kuria galėtume didžiuotis, kad ji būtų skaidrumo ir geros praktikos pavyzdys“, - penktadienį spaudos konferencijoje pranešė susisiekimo ministras Rokas Masiulis.
„Reformos yra reikalingos skaidrinant įmonę. Dėl struktūrinių, organizacinių reikalų, ar bus įmonės skaidoma, ar neskaidoma, ar kitos formos, ką daryti su praktikomis, tai pamatysime su laiku. Šiame etape tai yra svarbus klausimas, bet jis antras po situacijos įvertinimo. Pradėjus darbą, gavus daugiau informacijos, bus galima atsakyti“, - apie permainas „Lietuvos geležinkeliuose“ sakė R.Masiulis.
Paklaustas, kodėl taip greitai buvo pakeista „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė, susisiekimo ministras teigė, kad įmonė jau seniai buvo pribrendusi pokyčiams.
„Dėl greitumo tai manau visiems akivaizdu, kad įmonėje situacija yra tokia, kad ji pribrendusi pokyčiams. Esame girdėję ir kad buvę ministrai, mano bendrapavardis Eligijus (E.Masiulis - BNS) yra kalbėjęs apie reformas, ir Rimantas Sinkevičius (buvęs susisiekimo ministras - BNS) buvo kalbėjęs apie reformas „Lietuvos geležinkeliuose“, bet vieni ar kiti dalykai sustabdydavo tas refomras. Aš tą pamoką išmokau, kad jei reikia daryti reformas, jas reikia daryti greitai. Įmonė yra tokioje padėtyje, kad tos reformos yra būtinos“, - sakė R.Masiulis.
Jis teigė kol kas neturintis informacijos apie bendrovės vidaus sandorius.
„Kol kas informacija apie vidaus sandorius nepateikta. Bet pirma užduotis vadovui, kad būtų atliktas teisinis ir finansinis auditas, bendradarbiaujant su Viešųjų pirkimų tarnyba ir su teisėsauga. Rezultatai bus vėliau, bet šiuo metu informacijos dar neturime“, - sakė R.Masiulis.
Pastaruoju metu žiniasklaida kėlė klausimus dėl galimai neskaidrių „Lietuvos geležinkelių“ vidaus sandorių. Bendrovė šią savaitę žadėjo paviešinti visą informaciją apie juos, tačiau to iki šiol nepadarė, esą dar laukiama antrinių bendrovių valdybų pritarimo viešinti konfidencialią informaciją.
M.Bartuška: tikiu, kad galime pakeisti „Lietuvos geležinkelius“
„Laukia didelis darbas ir ta situacija, kuri yra „Lietuvos geležinkeliuose“, šiandien yra taisytina ir tikiu, kad mes savo darbu galime pakeisti situaciją, pakeisti „Lietuvos geležinkelius“, kad tai būtų skaidri, aiškiais principais valdoma bendrovė ir neštų naudą valstybei“, - kalbėjo M.Bartuška, kuris jau penktadienį bus pristatytas bendrovei.
Jis teigė kol kas negalintis komentuoti konkrečių darbų ir teigė, kad pirmiausiai reikia susipažinti su situacija.
„Mes ryžtingai ir ambicingai žiūrėsime į „Lietuvos geležinkelius“, aktyviai spręsime iššūkius, pasidarysim planą, aptarsim su valdyba. Reikia užtikrinti projektų įgyvendinimą ir manau, kad visus pokyčius ir strateginius tikslus koordinuosime atsakingai. (...) Pirmiausiai reikia įvertinti situaciją, reikia pamatyti struktūrą. Bendras principas, kad sieksime, jog bendrovė veiktų efektyviai, konkurencingai, užtikrinant maksimalius krovinių srautus per Lietuvą ir teikiant kokybiškas paslaugas“, - kalbėjo M.Bartuška.
„Žiūrėsime į klausimą entuziastingai ir su ambicija, bet konkretūs atsakymai šiai dienai yra per ankstyvi. Įmonėje yra pokyčių metas, bet pokyčiai ateina su laiku. (...) Sprendimai turi būti gerai pamatuoti ir pasverti. Galiu tik užtikrinti, kad maksimaliai vadovausimės skaidrumu“, - spaudos konferencijoje kalbėjo R.Švedas.
M.Bartuška sieks sklandaus „Rail Baltica“ įgyvendinimo
Komentuodamas europinės vėžės geležinkelio projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimą, dėl kurio vadovaujant Stasiui Dailydkai, buvo kilę konfliktų su bendra trijų Baltijos šalių įmone „RB Rail“, M.Bartuška teigė sieksiantis, jog strateginis projektas vyktų sklandžiai.
„Turime gerąją praktiką įgyvendinant suskystintų gamtinių dujų projektą ir tikiu, kad šias gerąsias praktikas galėsime pritaikyti ir šiame projekte („Rail Baltica“ - BNS)“ - sakė M.Bartuška.
M.Bartuška teigė kol kas negalintis atsakyti, kas bus jo pavaduotojai: „Dabar dar sunku pasakyti, turiu susipažinti su struktūra, darbuotojais“.
BNS žiniomis, M.Bartuškos pavaduotoju turėtų būti paskirtas „Klaipėdos naftos“ administravimo direktorius 39-erių Gerimantas Bakanas, kuris bendrovėje dirba nuo 2012-ųjų, o iki tol daugiau nei 11 metų dirbo Specialiųjų tyrimų tarnyboje, kur vadovavo Analizės skyriui.
R.Masiulis tikisi, kad bus rasta gera pamaina M.Bartuškai „Klaipėdos naftoje“
Pasiteiravus, ar nesibaiminama, kad M.Bartuškai pasitraukus iš „Klaipėdos naftos“ vadovo posto, įmonė gali prarasti pagreitį, susisiekimo ministras patikino, kad įmonėje atsiras profesionalų, galinčių sėkmingai perimti vadovavimą.
„Klaipėdos nafta“ šiuo metu yra Lietuvos talentų kalvė, daug žmonių iš tos įmonės gauna pasiūlymus užimti kitas atsakingas pareigas. Bendrovėje yra sukurta gera vystymosi atmosfera, žmonės skatinami imtis iniciatyvos, siūlyti, protingai rizikuoti. Tikiu, kad „Klaipėdos nafta“ puikiai išsivers, laukia dar daug talentų, kurie galės pasinaudoti atsiradusia galimybe“, - sakė R.Masiulis.
Naują „Klaipėdos naftą“ vadovą skirs įmonės valdyba, kurioje daugumą turi Energetikos ministerija.
„Lietuvos geležinkeliai“ - tyrimų dėl galimos korupcijos sūkuryje
M.Bartuška „Lietuvos geležinkeliams“ pradeda vadovauti tuo metu, kai teisėsauga ir žiniasklaida tiria galimą korupciją įmonėje. Pastaruoju metu paaiškėjo faktai apie neskaidriai dalintą „Lietuvos geležinkelių“ paramą, neaiškius sandorius su Rusijos koncernu „Transmašholding“. Be to,įtartinus įmonės vidaus sandorius tiria ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) - pasak jos, privačioms bendrovėms šis verslas buvo labai pelningas, pinigai buvo gryninami per užsienio įmonių tinklą, iš to naudos galėjo gauti iš geležinkelių vadovai.
„Lietuvos geležinkeliai“ vien 2011-2015 metais sudarė vidaus sandorių už 429 mln. eurų.
Dešimtmetį „Lietuvos geležinkeliams“ vadovavęs S. Dailydka iš posto gruodžio pradžioje. Juo pasekė dar dviejų antrinių įmonių vadovai.
M. Bartuška, turintis vadybos ir verslo administravimo išsilavinimą, „Klaipėdos naftai“ vadovauja nuo 2014-ųjų rugsėjo, kai pakeitė energetikos ministru paskirtą R. Masiulį - iki tol jis buvo įmonės finansų ir administravimo departamento direktorius. M.Bartuška nuo pradžių dalyvavo SGD terminalo projekte, svarbiausiuose bendrovės valdymo procesuose, pasiūlė ir įgyvendino daug vadybinių ir ekonominių sprendimų, užtikrino terminalo projekto finansavimo procesą.
M. Bartuška „Klaipėdos naftoje“ dirba nuo 2010 metų, anksčiau jis yra dirbęs konsultantu audito, apskaitos ir verslo konsultavimo bendrovėje.„Ernst and Young“. 2014 metais jis pripažintas Metų finansų vadovu dienraščio „Verslo žinios“ ir Finansų analitikų asociacijos rinkimuose.
Vilnius, gruodžio 16 d. (BNS).
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.